"Aku tak Mulia. Kau pun tak Mulia. KetidakMulianmu menjadi pelengkap ketidakMulianku , hingga kita akan Mulia , meskipun hanya bagi kita berdua. Biarlah Allah yang Maha Mulia , yang berhak menilai keMuliaan kita."


Saturday, September 15, 2012

Sampai Bila??

Foto di bawah bukan kantin penjara,bukan pusat serenti atau kem pelarian.. Tapi ini kantin sekolah yang dikunjungi ramai pelajar berkemampuan untuk makan.

Kantin perempuan

Setiap kali lepas rehat.Pinggan mangkuk atas meja kantin mesti berterabur.Tak kira laki perempuan sama.. Tp sampai bila? 
Ini bukan sekolah lain.Sekolah saya juga.Nama sekolah kita pun premier.Ramai pula anak orang kaya.Bila jumpa kat bandar pakaian rugged and serba fancy.Masing-masing ada pasangan,nampak macam matang lah. Tapi makan terabur? Tak malu ke?
Makanan dah pun tersedia, dalam pinggan mangkuk pelastik lagi.Bukannya dalam tempurung. Bekas untuk isi pinggan kotor dan tong sisa makanan pun mak cik kantin tolong sediakan.Bukan mak cik tu suruh kita bungkus buat balik pun.

Hai kawan, kenapa makan macam ni? Kita bukan cacat kan?


Mungkin ada yang akan kata, "Alaa, ni kerja mak cik kantin. Kalau semua ni tak ada.Nanti mak cik tu tak ada kerja lah."

Baiklah, kalaulah ibu kamu yang jadi mak cik kantin tersebut.Apa perasaan kamu?
Kalaulah kamu ditakdirkan suatu hari nanti kerja sebagai mak cik kantin.Kemudian Allah balas perbuatan kamu.Apa kamu rasa?

"Haa. Aku tak akan jadi mak cik kantin."

Ok, dunia mungkin kamu boleh lari.Tapi di akhirat jangan harap lah.Takkan sebab dosa kotorkan kantin kita nak relakan kena celup dalam neraka? Sebagai umat Islam, kita percaya setiap perkara kita buat dikira oleh Allah.Bermakna makan pun dapat pahala.Belum campur lagi baca basmalah dan doa.Tapi, janganlah lepas je buat pahala, kita buat terabur pinggan mangkuk atas meja.Saja-saja je dapat dosa.Apa salahnya alang-alang nak pergi basuh tangan ringankan tulang ambik pinggan kita pakai itu masukkan dalam bekas yang disediakan? 

Mungkin juga kamu ada niat nak boikot kantin sebab harga makanan mahal.Tetapi kamu mesti ingat, rezeki yang masuk ke perut kamu itu datangnya dari Allah.Kalau kamu tak mahu berterima kasih pada mak cik kantin, sekurang-kurangnya bersyukurlah pada Allah.



Tengoklah nasib mereka-mereka yang tidak mampu makan selesa seperti kita.Kita selesa ada meja,kerusi dan kipas lagi.Tapi mereka cuma makan dekat kaki lima.Makanan pun belum pasti enak.Jadi, nikmat mana lagi kita mahu dustakan? Marilah sedar, kita hamba tuhan.Nikmatnya kita dapat masuk sekolah premier atas alasan kepintaran yang Allah bagi.Jika kita terus bongkak dengan apa yang kita miliki, sama lah kita dengan Syaitan.


Maaf jika gambar kantin di atas keterlaluan.Maaf sekali lagi kerana saya ingin kata, tidak terpancar akhlak kamu sebagai seorang muslimah jika keadaan kantin perempuan terus begitu.Tapi itulah hakikat yang perlu kita sedar.Kalau kantin lelaki bayangkanlah sendiri macam mana.


Sekadar teguran ..
"Sesungguhnya apabila aku menasihati kamu, bukanlah bererti akulah yg terbaik dlm kalangan kamu, bukan juga yang paling soleh atau solehah dalam kalangan kamu, kerana aku juga melampaui batas untuk diri sendiri. Seandainya seseorang itu hanya dapat menyampaikan dakwah apabila dia sempurna, nescaya tidak akan ada pendakwah, maka akan jadi sedikitlah orang yang memberi peringatan." :)


"Bersyukurlah kepada-Ku dan janganlah kamu mengingkari (nikmat)-Ku" ~ Al-Baqarah  ayat 152


No comments:

Post a Comment

Bacalah..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...