"Aku tak Mulia. Kau pun tak Mulia. KetidakMulianmu menjadi pelengkap ketidakMulianku , hingga kita akan Mulia , meskipun hanya bagi kita berdua. Biarlah Allah yang Maha Mulia , yang berhak menilai keMuliaan kita."


Sunday, August 12, 2012

Sejarah Berbisik Merdeka


buku sejarah tidak buat aku bosan..
makin dibelek rasa suka tidak terkalahkan..
menarik minatku adalah zaman pasca-merdeka..
terbelenggu kejujuran suasana..
dengan kelam hitam putih kisah dulu-dulu..

hati menutupi fikiran ..
saat terbayang senyuman pejuang lalu..
fakta menjadi saksi senyuman itu wujud..
dan aku jadi turut tersenyum ..
berdenyut-denyut dalam tubuh
terasa darah juangnya meresap di relung nadiku.

malam sunyi
buku dibelek lagi..
hingga aku lupa tentang sekolah..
hitam putih sejarah diusik perlahan
dahulu ada sesuatu di negeri ini ..
menjadi jawapan pertanyaan minda modernis ..
apakah yang menyebabkan dunia ku hari ini berwarna.

ku teliti sampai habis huru-huruf klasik
indah sungguh cerita rakyat zaman hitam putih..
walaupun segalanya jauh berada dimensi lain ..
semangat pasca-merdeka terasa berkubur dalam diri ini.
huruf seakan-akan menasihati aku..
sebagai rakyat dijajah oleh dogma kebendaan..
moga keluar dari kolonisasi pembodohan..

terima kasih sejarah..
kau kuburkan semangat perwira dalam tulisan
telah kata-kata tulisan itu seakan membisik di telingaku ini..
ayuh berjuang sampai merdeka jasad juga pemikiran!
biar berputih tulang, jangan berputh mata..



No comments:

Post a Comment

Bacalah..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...