"Aku tak Mulia. Kau pun tak Mulia. KetidakMulianmu menjadi pelengkap ketidakMulianku , hingga kita akan Mulia , meskipun hanya bagi kita berdua. Biarlah Allah yang Maha Mulia , yang berhak menilai keMuliaan kita."


Monday, August 6, 2012

Pesan Dari Bumi Arakan

Semakin dekat.wajah yang tadinya kabur kini semakin jelas,,budak perempuan? hampir saja aku menjerit,,masakan tidak..dari gelap tiba-tiba muncul suatu lembaga kecil,rasa debaran kian mulai tenang,,aku kira umurnya sebaya adikku, 7 tahun..

Namun aku pelik,mengapa dia diam,memandangku penuh kesayuan,,persis mengharap sesuatu yang aku sendiri tidak pasti,redup matanya menenangkan ,biarpun aku rasa sesuatu disebalik pandangan itu..aku mendekati..adik dari mana,mana ibu dan ayah?tanganku mengusap lembut kepalanya..ku perhatikan,bajunya koyak,kakinya tidak beralas..wajah suci ini decemari debu2..berbeza sekali dengan adikku yang sentiasa dalam bersih dan kemas.

adik..kali ini aku lebih rapat.dia berundur,menutup muka sambil menangis teresak-esak..aku terpana,adakah aku salah langkah? tiba2 mata terpandang..entah kenapa,aku dipertontonkan sesuatu,mungkin kuasa tuhan..Allahuakbar! aku lihat suatu penindasan,aku lihat beribu ribu mayat,kaku dirobek burung tanpa kafan..aku lihat pemerkosaan ke atas umat islam! ku lihat cangkul dan parang menetak bebas kepala mereka ibarat mencantas lalang.rumah dibakar api menjulang,rohingya dibantai habis habisan..sunyi..hanya darah mengalir tanda pernah syahidnya pejuang di bumi arakan..kelam..aku memandang adik itu..mulutku kaku untuk berbicara,hati pun seakan resah untuk mendengarkan cerita derita itu. mataku bertanyakan segalanya..dan wajahnya yang tenang itu seolah memberi lakaran tentang sebahagian dari penderitaan mereka..ya,sebahagian cuma.,aku mendakap,terasa damai itu hadir seolah dia juga adikku,,mungkin ikatan saudara itu benar benar kuat,ikatan seakidah..ku lihat lagi,seorang lelaki berjubah dan berserban..mungkin seorang imam,dpukul keras besi dan cota oleh mereka yang fikir mereka tuan dan lantas merejam ,hanya kerana kuasa ada di belakang..tergapai gapai tangan si tua itu menahan asakan syaitan..salahnya apa? hanya memperjuang kebenaran,tak rela mengeluarkan fatwa agar muslim tak perlu menghadap tuhan..biarpun terseksa disebalik hinaan dan pukulan,tak sekali dia sanggup gadaikan maruah islam. Subhanallah,ternyata dia memang imam,rela diasak di dunia dari dipertanggungjawabkan kelak di hadapan tuhan. aku terpaku..

Adik itu memegang tanganku..sejuk,kaku..matanya bertemu mataku..seolah meminta izin untuk berlalu,setelah rahsia penderitaan mereka diserahkan ,
Adik,tunggu..Adik! dia terus pergi,dan aku lihat dia jatuh tersembam,tergelincir lemas dalam sungai merah,pekat darah yang mengalir begitu deras..entah dari mana datangnya sungai itu..aku berlari,cuba menyelamatkan dia..tapi apakan daya diri sendiri pun tiada ilmu,tidak tahu berenang,,bagaimana pula aku mahu menyelamatkan yang lain?aku menangis semahunya,,sudahlah tidak mampu membantu bersama malah hanya mampu melihat dia tenggelam..

hanyir menerpa..ia sungai darah,kulihat ramai lagi insan malang,tenggelam..ada yang terbelah badan,ade yang lumat dicincang..
Allahuakbar! betapa hinanya penindasan keatas muslim ..mereka pernah berkata,perkara paling murah hari ini adalah darah orang islam!

aku teresak esak..tiba tiba aku dipanggil..kakak..kakak! kenapa tidur sambil menangis?aku membuka mata..Subhanallah..ianya mimpi..aku memeluk adikku..lama..seoalah sama rasanya dengan adik yang datang dalam mimpiku.. kudengar juga,suara takbir memuji kebesaran..laungan kemenangan buat umat islam..subuh syawal,air mata tumpah,bisakah mereka juga beroleh kemenangan?

syawal dan kemenangan:
bau hanyir darah dari sungai itu masih ku ingat,redup mata anak kecil rohingya masih lekat dalam ingatan,dan sejuk kaku tangannya yang penuh pengharapan masih hangat dalam fikiran..aku malu..kerana meraikan kemenangan sedang masih ada mereka yang lemah dalam penindasan.

Bumi arakan,
Muslim rohingya..
demi tuhan kami sebenarnya turut berjuang.maaf..walau mungkin hanya dengan pena,
semoga burung kecil ini dapat membantu memadam api kesengsaraan ,
dengan bertintakan keinsafan,kami coretkan deritamu atas helain kebenaran..
semoga lahirnya lebih ramai pejuang untuk membantu umat islam.
 Credit to Nadya Shaheera

No comments:

Post a Comment

Bacalah..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...