"Aku tak Mulia. Kau pun tak Mulia. KetidakMulianmu menjadi pelengkap ketidakMulianku , hingga kita akan Mulia , meskipun hanya bagi kita berdua. Biarlah Allah yang Maha Mulia , yang berhak menilai keMuliaan kita."


Sunday, June 17, 2012

Tuhan atau Hantu?

Al~kisah...
Pada suatu malam,ada sepasang kekasih sedang berjalan-jalan dalam satu taman.Dekat taman tu tak ramai orang melainkan ada beberapa pasangan lain seperti mereka.Mereka berpegangan tangan sambil borak-borak.Tiba-tiba entah dari mana ada suara seakan-akan mengilai tidak jauh dari tempat mereka lepak.Mereka terkejut lantas si awek memeluk kemas teman lelakinya.


"Abang, bunyi apa tu?"
"Tak tahu, jangan-jangan pontianak kut"
"Apa lah abang ni, sayang takut tau"
"Abang pun takut jugak ni"


Hilaian mula bertambah kuat.Mereka mula terpandang sebatang pokok yang mula bergoyang dengan kencang sekali.Tak diduga si pakwe melarikan diri meninggalkan awek nya dan si awek follow dari belakang dengan larian tak stabil dek kerana kasut yang dipakainya terputus tali.Kesian..Padahal Pak Guard yang jaga taman tu usik diorang .. hehe


Nak difokuskan di sini adalah sepasang kekasih yang keluar pada waktu malam dekat taman untuk tujuan berasmaradana.Tapi takut dengan bunyi-bunyian aneh. Sebenarnya mereka itulah yang aneh.Berdua-duaan dalam gelap sambil bersentuhan.Itukan larangan Allah, kenapa tak takut?Tapi bila terdengar bunyi yang aneh je mula rasa takut dengan spontan sebut "pontianak".Masa sedang bermesra tu langsung tak fikir bahawa syaitan pun sedang join sekali.

Kenapa ya?

Saya mula berpendapat,ia angkara media khususnya drama dan televisyen.Media ni bukan setakat menghedoniskan masyarakat tapi juga memperbodohkan dan membuat kita jadi bodoh.Contohnya tayangan mistik yang sentiasa dipertontonkan kepada kita sejak kecil lagi.Dimomokkan dengan hantu,pocong,toyol,polong and de gang menjadikan kita takut kepada perkara yang tidak patut takut.Kadang-kadang tu sampai masuk mimpi.Nampak benda putih sikit hantu.Nampak rambut je hantu.Mana tau rambut tu rambut palsu milik mana-mana pak cik yang terbang kat atas tu kan. ekeke :D Apalaaa~


Saya juga mula hairan, kenapa 'seniman' kat negara kita ni sanggup memperbodohkan bangsanya sendiri.Buatlah cerita lain yang boleh mencetuskan rasa takut manusia kepada Allah.Itukan lebih baik.Dan saya juga mula rasa sedih apabila 'seniman' mempergunakan ayat-ayat dan nama Allah semata-mata untuk menjayakan drama dan filem mereka mengandaikan ayat suci tersebut hanya setakat mampu menghambat hantu sahaja.Bangkitlah para seniman, kita pandaikan bangsa kita.


Mari kita melakukan penjenamaan semula minda kita.Kenapa kita perlu 'beriman' dengan drama dan filem? Sampai nak ke tandas pun takut.Tapi buat dosa tak takut,contoh macam cerita dengan atas tu.Ini berpunca dari kita sendiri.Kerana kita sendiri set minda kita untuk takut kepada perkara-perkara macam ni.Kalau tidak,mudah sajalah kerja musuh kita untuk menipu dan memperbodohkan kita.Memanglah kita perlu beriman kepada benda ghaib.Tapi kita perlu ingat, yang harus paling kita takuti adalah Allah. :D





Banyak perkara yang dapat jatuhkan diri kita.Tapi perkara yang terdekat adalah diri kita sendiri.Takutlah kepada yang patut ditakuti. Sekian..





No comments:

Post a Comment

Bacalah..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...