"Aku tak Mulia. Kau pun tak Mulia. KetidakMulianmu menjadi pelengkap ketidakMulianku , hingga kita akan Mulia , meskipun hanya bagi kita berdua. Biarlah Allah yang Maha Mulia , yang berhak menilai keMuliaan kita."


Tuesday, May 22, 2012

Main tepung time B'day


Dalam perjalanan ke tempat parking motorsikal.Dengan jarak 10 meter untuk sampai ke arah motorsikal kesayangan.Kehairanan mula menerpa setelah terpandang tompokan putih bersaiz tapak tangan tertempek atas seat motor ku itu.Taik burung helang kah? o.O ?


Ku cuba mengamati dekat.Untuk meneliti apakah gerangan tompokan misteri itu.Kelihatannya berdebu.


Tiba-tiba. -.-'

Suara sumbang entah dari mana menambahkan lagi kehairanan dan suasana kepanasan mentari di tempat parking tersebut.

"Whaaa, kejar dia! kejar dia! har har har"

Macam biasa.Ada orang main tepung.Birthday sape-sape lah ni.

Biasa? YA!





Sedang dunia sarat dengan ketamadunan.Kapitalis menjadi raksasa kejam.Ada penduduk dunia tidak mampu makan.Tepung bahan makanan jadi mainan.Alasannya mudah, tepung adalah simbol kepada kek.Baguslah tu.Pandai.Tahu pun tepung boleh buat kek.


Tapi kenapa jadi mainan? Barangkali kempunan sebab Malaysia tak ada saljikah?


Negara kita aman.Rezeki melimpah ruah.Makanan senang nak dapat.Mak ayah kita mungkin orang yang sentiasa berduit.Tapi, cuba fikir tentang orang yang tak berapa mampu untuk dapatkan makanan.Sedih tak dia tengok kita membazir macam tu? Mereka nak makan punyalah susah, tapi kita buang makanan depan dia.Tak rasa kejam ke?



Tengok budak ni, makan atas lantai je.Tak dapat makan macam kita makan.Tak ada yang mampu dibazirkan.Walau beralaskan lantai masih lagi dimanfaatkan.Sedang kita kenyang senang lenang.Bekalan masih berpanjangan.Tapi mudah-mudah dibazirkan.Tahukah pembaziran amalan Syaitan?

Kesian.Tapi masih lagi mempertahankan dengan beribu alasan.

"Alaa~.. Dengki lah tu.Kita nak happykan kawan kita lah.Birthday dia setahun sekali je pun.Ni baru namanya kawan, saling menggembirakan.Tak bermanfaat ke gembirakan orang lain haa? dengki! dengki! dengki!"

Kepala hotakk hang ~! xD

Cara tak relevan dengan main-main tepung sedemikian.Kita gembirakan dia, tapi kita pun boleh sedihkan hati orang lain.Betul ke nak gembirakan kawan kita tu? Cara terbaik untuk menyambut hari kelahiran seorang kawan adalah doa.Bukan dengan cara pembaziran.Belanja dia makan.Bagi hadiah yang ada faedah.Bukan kotorkan baju dia.Sakitkan mata dia.Lagi pun main-main tepung ni bukan budaya kita.


Mungkin ada pembaca tak setuju dengan entry ni.Nak hentam saya, hentam sajalah.Sesungguhnya penulisan ini hanyalah nasihat.Supaya kita sentiasa menjadi hamba yang diredhai Allah ketika melakukan apa perkara sekalipun, bahkan menyambut kelahiran seorang rakan. :D Sekian..

Maksudnya:"Sesungguhnya orang-orang yang membazir itu adalah saudara-saudara Syaitan, sedang Syaitan itu pula adalah makhluk yang sangat kufur kepada Tuhannya."



Surah al-Israa ayat 27





3 comments:

  1. selalu tengok orang buat cmni
    tak pernah terfikir macam yang tertulis di atas
    mujur x buat lagi
    thnx atas peringatan dan perkongsian :)

    ReplyDelete
  2. setuju! sangat tak suke main2 mende mcm ni. telur la. kek palit kt muka la. =.=''

    ReplyDelete

Bacalah..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...