"Aku tak Mulia. Kau pun tak Mulia. KetidakMulianmu menjadi pelengkap ketidakMulianku , hingga kita akan Mulia , meskipun hanya bagi kita berdua. Biarlah Allah yang Maha Mulia , yang berhak menilai keMuliaan kita."


Tuesday, May 8, 2012

Bila Saya Mati?



Setiap yang hidup pasti akan merasai kematian.Dari tanah kita diciptakan,kepada tanah kita dikembalikan dan pula dari tanah juga kita akan dibangkitkan.Allah telah tentukan cuma kita tak tahu bila.


Diketika pembaringan.Dibacakan surah Yassin.Kedengaran tangisan saudara.Dikafankan, betis diapit betis.Dicium keluarga sebagai tanda ucap selamat tinggal.Lantas diikat dan disumbat kapas.Tiada lagi terfikir dengan urusan dunia.Diusung dan dikambus.Meninggalkan harta benda,pangkat gelaran dan sanak saudara.Cuma amalan sahaja menjadi peneman ketika itu.Saat ditalkinkan, sambil menunggu datangnya malaikat untuk membicarakan amalan.Kita semua akan menghadapi situasi itu.Satu kepastian dalam kehidupan.

Saya tak tahu bila saya mati.Bagaimana cara saya mati.Tapi saya yakin saya akan mati..
Akhir-akhir ni, banyak sangat berita kematian mengejut yang saya dapat.Bahkan melibatkan orang-orang terdekat.Adakah saya akan mati dengan cara yang sama? Ataupun mungkin anda?

Mungkin....
Tapi saya berharap, mati saya adalah syahid.Ketika ikhlas melakukan sesuatu ke jalanNya.Dan saya mengharapkan juga orang-orang sekeliling saya.

Saya ada sepupu, muda lagi tapi ajalnya dalam keadaan sihat.Masa kecik selalu main sama-sama.Time raya mesti tunggu-tunggu nak jumpa dia sebab sekali setahun je dapat jumpa.Akhir-akhir ni pun jarang jumpa sebab buat hal masing-masing.Tanpa diduga dapat berita dia terlibat dalam kemalangan ..Allah, ingat dapat jumpa raya akan datang.Tapi siapa tahu, sampai masa seseorang tu dijemput ilahi kita tak tahu..Malah empunya jasad pun tidak tahu yang dirinya dipanggil ilahi dalam keadaan sedemikian.

Saya pun tak tahu bila saya mati ! Mungkin esok. Malam ni atau Minggu depan? Boleh jadi 2 jam akan datang?


Oleh itu..

Dikesempatan kehidupan ini, saya memohon maaf atas kesilapan saya kepada semua yang mengenali saya.Siapa kita yang tak buat salahkan? :D .. Maafkan saya dari hujung rambut hingga hujung kaki.Halalkan hutang-hutang yang tersepak.Kalau nak sangat pi mintak dengan keluarga saya.hehe..Dan saya pun maafkan sesiapa yang telah melakukan salah kepada saya.Saya tak mampu nak jumpa semua orang untuk minta maaf.Jadi, kalaulah saya ditakdirkan dipanggil ilahi dalam masa terdekat,sebarkanlah tulisan saya ni.. chill~ :)

Dan balasan suatu kejahatan adalah kejahatan yang serupa, maka barang siapa memaafkan dan berbuat baik maka pahalanya atas Allah. Sesungguhnya Dia tidak menyukai orang-orang yang zalim.( Asy-Syura: 40)






No comments:

Post a Comment

Bacalah..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...