"Aku tak Mulia. Kau pun tak Mulia. KetidakMulianmu menjadi pelengkap ketidakMulianku , hingga kita akan Mulia , meskipun hanya bagi kita berdua. Biarlah Allah yang Maha Mulia , yang berhak menilai keMuliaan kita."


Sunday, April 1, 2012

Rasulullah s.a.w pun bergurau ..


Pada suatu hari, Nabi Muhammad berjalan-jalan bersama para sahabat dan mereka bertemu dengan sekumpulan nenek. Nabi memberitahu nenek-nenek itu, di syurga kelak tidak ada nenek-nenek seperti mereka. Oleh sebab nabi tidak pernah berbohong, nenek-nenek tadi mempercayai kata-katanya. Mereka pun menjadi takut lalu menangis. Para sahabat kehairanan dan bertanya kepada nabi apakah maksud kata-katanya itu.

Nabi Muhammad tersenyum dan berkata, di syurga kelak memang tidak ada nenek-nenek kerana semua orang muda dan kacak serta cantik rupawan. Mendengar kata-kata nabi itu, barulah mereka faham, nabi sebenarnya berjenaka. Nenek-nenek itu pun berhenti menangis. Malah mereka berasa gembira kerana nabi mendoakan mereka masuk syurga.

Pada suatu hari yang lain, Nabi Muhammad bersama para sahabat sedang duduk berehat sambil memakan buah kurma. Nabi makan dengan lahap dan kemudian meletakkan biji kurma yang dimakannya di hadapan Ali bin Abu talib yang duduk di sebelahnya. Dengan itu, walaupun nabi memakan banyak buah kurma, tidak ada biji kurma di hadapan beliau. Semua biji kurma terletak di hadapan Ali. Kemudian nabi berkata, "Wahai sahabat-sahabatku, orang yang rakus memakan buah kurma adalah orang yang dihadapannya terdapat banyak biji kurma."

Mendengar kata-kata nabi itu, para sahabat melihat di hadapan Ali terdapat banyak biji buah kurma namun Ali bukanlah orang sembarangan. Beliau adalah orang yang berilmu dan beliau membalas kata-kata nabi, "Tetapi orang yang lebih rakus adalah orang yang makan buah kurma dan sekali gus memakan bijinya hingga dihadapannya tidak ada sisa biji kurma sama sekali."

Kata-kata Ali itu jelas menunjukkan beliau adalah orang yang berilmu sehingga nabi merujuknya sebagai 'gerbang ilmu'. Nabi berkata, "Aku ibarat tanah di halaman sedangkan Ali bin Abu Talib adalah pintunya."

Pada suatu kesempatan Nabi Muhammad menjelaskan, umat Islam yang bertaubat menggembirakan Allah. Nabi menggambarkan kegembiraan Allah itu dengan kiasan atau tamsil yang lucu dan menyegarkan. Tujuan nabi adalah supaya para pendengar mampu memahami dengan mudah dan mengingati kata-katanya itu.

Nabi berkata, "Sesungguhnya Allah gembira melihat hamba-Nya yang bertaubat melebihi kegembiraan salah seorang antara kamu yang menemukan kembali untanya yang hilang di padang pasir. Unta itu membawa bekalan makanan dan minuman dan apabila ia hilang, tuannya berputus asa dan berbaring di bawah pohon. Tidak lama selepas itu, untanya muncul di hadapannya. Orang itu berasa gembira dan berkata, 'Ya Allah, engkau adalah hambaku dan aku adalah Tuhan kamu." Dia mengucapkan kata-kata itu kerana keliru akibat berasa terlalu gembira." (Direkodkan oleh Muslim)

Dalam hadis di atas, nabi menyatakan orang itu tersalah sebut kerana begitu gembira untanya yang hilang kembali kepadanya. Nabi menekankan, kegembiraan Allah melebihi kegembiraan orang itu apabila Allah melihat hambanya bertaubat. Bukankah kisah-kisah di atas menunjukkan Nabi Muhammad pandai bergurau? :D




No comments:

Post a Comment

Bacalah..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...