"Aku tak Mulia. Kau pun tak Mulia. KetidakMulianmu menjadi pelengkap ketidakMulianku , hingga kita akan Mulia , meskipun hanya bagi kita berdua. Biarlah Allah yang Maha Mulia , yang berhak menilai keMuliaan kita."


Wednesday, February 29, 2012

Kawan biarlah sekadar Kawan

Ada seorang lelaki dan seorang perempuan. Mereka berdua hanya berkawan. Tapi dalam diam masing-masing menyimpan perasaan antara satu sama lain. Suatu hari, si perempuan bertanya kepada si lelaki tersebut.

"Bolehkah kawan bercinta dengan kawan?"

Si lelaki terdiam seribu bahasa. Dia tidak dapat menjawab apa-apa. Takut jawapan yang diberikan bercanggah dengan apa yang diinginkan oleh si perempuan. Si perempuan hanya mampu tersenyum sedangkan dalam hatinya dia sangat kecewa kerana jawapan yang dia nanti-nantikan tidak diberi.

Persahabatan mereka berterusan seperti biasa. Mereka berlagak seperti kawan biasa, sedangkan di dalam hati masing-masing menyimpan perasaan sayang.Tetapi lelaki itu terlebih awal berfikir dan membuat keputusan untuk menyayangi perempuan tersebut sebagai kawan baik,manakala si perempuan sedang ragu-ragu untuk mengungkapkan kata-kata keramat yang bakal mengubah hidup mereka berdua.Si perempuan sentiasa mencari jalan untuk menjadi kekasih lelaki itu.Setiap hari perempuan tersebut akan bertanya keadaan lelaki tersebut melalui orang lain dan mencari waktu terbaik untuk meluahkan perasaanya.


Entah berapa lama, perasaan perempuan itu semakin berputik dan berkembang bak bunga yang mekar di tamandan masih tetap menyimpan perasaan tersebut jauh di lubuk hati. Tidak lama kemudian, si perempuan akhirnya memulakan langkah pertama. Biasa la, perempuan kan matang terlebih dahulu berbanding lelaki..kan?xD~

Dengan perasaan yang malu-malu, si perempuan bertanya kepada si lelaki. Dikumpul segala keberaniannya untuk bertanyakan satu soalan yang paling hebat dalam hidupnya selama ini.

"Awak sayang saya? Siapa saya bagi awak?"

Si lelaki terperanjat dengan soalan itu. Kepalanya berserabut memikirkan jawapan terbaik yang perlu diberikan. Sekiranya dia menjawab 'perempuan yang saya suka', dia takut yang itu mungkin jawapan yang bakal memusnahkan persahabatan mereka.Lelaki itu juga khuatir mereka akan bermusuhan jika hubungan kekasih antara mereka tidak menjadi.

Akhirnya dia menjawab dengan berkata 'awak adalah kawan saya' demi untuk terus menjaga persahabatan yang telah lama terjalin agar tidak terputus kerana dia takut perempuan tu nanti tak anggap dia sebagai lelaki yang disukainya dan dia juga malu untuk mengakui perasaan hati sendiri. At least bila stay dalam lingkungan persahabatan, hubungan mereka tetap akan terjalin.


Tapi lain yang diharap lain pula yang menjadi. Si perempuan kecewa dengan jawapan yang diberi oleh si lelaki. Dia menganggap yang si lelaki memang langsung tak ada perasaan terhadapnya. Dia akhirnya hilang harapan terhadap lelaki yang disukainya itu. Baginya, status kawan tidak mungkin akan berubah sampai bila-bila lagi.

Hubungan mereka berdua pun menjadi semakin kurang mesra kerana si perempuan masih berkecil hati dengan si lelaki. Si lelaki pula perasan yang si perempuan semakin menjauhkan diri daripadanya. Mereka masih berkawan, tetapi hubungan persahabatan itu nampaknya semakin dingin seiring masa berjalan. Masih adakah harapan untuk mereka bersama?

Jika mereka ada jodoh dan ditakdirkan bersama,maka mereka mempunyai harapan itu.Itulah keputusan yang dimaksud oleh lelaki tersebut selama ini.Tapi setiap perempuan perlulah hati-hati kerana tidak semua lelaki sedemikian.

Menjalinkan hubungan dengan manusia.Hubungan yang paling selesa itu adalah berkawan.Sebab kita akan lebih berani untuk tunjukkan sifat kita yang sebenar.Kita berkawan sajalah,itu cukup membuktikan kita saling menyayangi.Untuk jauh dari fitnah.Untuk menjauhi kemaksiatan.Agar usaha-usaha ini akan mampu menjadi tiket untuk kita bersama-sama ke syurga.Moga bahagia kita di sana. :)


Once you are friends, you will be friends forever. Not more , not less.

dan ingatlah ''Wanita-wanita yang keji adalah untuk laki-laki yang keji dan laki-laki yang keji adalah untuk wanita-wanita yang keji (pula), dan wanita-wanita yang baik adalah untuk laki-laki yang baik dan laki-laki yang baik adalah untuk wanita-wanita yang baik (pula). Mereka (yang dituduh) itu bersih dari apa yang dituduhkan oleh mereka (yang menuduh itu). Bagi mereka ampunan dan rizki yang mulia (surga)."- Surah an-Nur:26

No comments:

Post a Comment

Bacalah..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...