Apabila terdetik sahaja dalam hati bagi menegur kesilapan orang lain, maka ‘pause’ diri kita terlebih dahulu dan tarik nafas. Betulkan niat supaya kita tidak terdorong untuk melampiaskan kemarahan ataupun rasa tidak puas hati di atas sikapnya.
Lazimnya,
hati yang ikhlas memberi teguran akan lebih mudah diterima. Niat kita
yang murni itu akan disampaikan oleh Allah dalam keadaan yang murni
juga. Ini berlawanan sekiranya niat kita memberi nasihat dengan tujuan –
tujuan lain, bukan nya tujuan untuk membetulkan kesilapan untuk
dibaiki.
.
Teknik XYZ
Ahli psikologi bernama Haim Ginot mencadangkan satu teknik teguran yang diberi nama “Teknik teguran XYZ”.
Teknik ini menganjurkan kita menggunakan frasa itu semasa menegur,
“Apabila anda melakukan perkara X, ia membuatkan saya berasa Y,
sebaliknya saya lebih menyukai anda melakukan perkara Z”
Contoh:
Amin apabila kamu buang sampah merata-rata di dalam bilik, saya berasa kurang selesa. Oleh itu, saya lebih suka sekiranya awak buang sampah di tong sampah yang disediakan. pasti awak dan saya berasa selesa dan gembira.
Kesimpulannya, apabila mahu menegur seseorang itu, maka kaedah “bawa berbincang”
adalah kaedah terbaik. Elakkan daripada menyentuh peribadi pihak itu.
Hal ini juga mampu membuatkannya lebih terbuka dalam menerima teguran
itu.
.
Tegas Dalam Santun
Gunakan
konsep dua dalam satu iaitu tegas dalam santun. Gunakan budi bahasa yang
baik dan menyenangkan. Ini dapat mengurangkan kadar peratusan ‘terasa
hati’ pada diri seseorang.
Namun,
dalam kesantunan melakukan teguran, perlu ada ketegasan. Ini dapat
memaparkan secara terus tentang hasrat kita yang bersungguh – sungguh
dalam menegurnya. Kawal emosi secara bijak supaya orang yang ditegur tidak berasa dimarahi.
Ini bertepatan dengan firman Allah kepada Nabi Musa dalam misinya berdakwah kepada Firaun,
Pergi kamu berdua kepada Firaun, sesungguhnya dia telah melampaui batas, berbicara dengannya menggunakan perkataan yang lembut, mudah – mudahan dia akan ingat dan merasa takut (Surah Taha, ayat 33 – 34)
Contoh :
Khairil, saya mintak maaf. Tetapi saya perlu sampaikan teguran ini kepada awak. Saya harap awak tidak lagi mengeluarkan kata – kata kesat pada rakan – rakan lain dan saya. Senang hati saya sekiranya awak dapat berubah.
.
Mula Dengan Sesuatu Yang Positif
Manusia
mana yang suka ditegur? Pernah saya dimarahi secara umum apabila lewat
tiba ke bilik mesyuarat. Perasaan saya pada waktu itu begitu tidak puas
hati walaupun saya sedar kesalahan saya.
Kewajaran “7 kritik 1 puji” dapat digunakan dalam konsep ini. Kita mengambil hati orang yang mahu ditegur, kemudian baru kita menjalankan niat kita tadi. Sebagai contoh:
“Kamu ini saya tengok memang bagus, sembahyang tidak tinggal, hormat ibu bapa, guru – guru sayang kamu, kacak pula. Tapi, satu sahaja yang aku tidak berkenan. Perangai kamu yang suka membuka aurat tu..”
.
Tegur Secara Hikmah
Cara menegur setiap orang adalah berbeza – beza. Cara menegur kanak – kanak dan orang dewasa juga adalah berbeza. Menegur berlainan jantina juga adalah berbeza. Perhatikan Rules of Thumb ini
Apabila menegur cuba duduk di sebelah orang yang ditegur, bukan di hadapan. Kedudukan di tepi menyebabkan orang yang ditegur kurang berasa defensif berbanding kedudukan di hadapan.Orang yang tinggi egonya, perlu diberi teguran secara cabaran yang dapat mencabar egonya sehingga dia mahu menunjukkan kebolehannya.Kadangkala, ada orang yang membuat perangai kerana rasa tidak diperlukan. Orang sebegini perlu diberi lebih peluang memikul tanggungjawab yang lebih besar.
teruskan menulis.. singgah sini
ReplyDeletehttp://dorathecoffeegirl.blogspot.com/p/edr-production.html